Saturday, February 5, 2011

GURAH


Definisi tentang gurah yang penulis dapatkan sangatlah minimum,di sini akan penulis nukilan pendapat  Abah M.A. Shonhaji tentang gurah. Menurut pendapatnya,” Gurah adalah membersihkan dan mengeluarkan lendir yang kotor, beracun dan terinfeksi berbagai kuman penyakit. Caranya dengan menitiskan ramuan khusus ke dalam lubang hidung.”

Khasiat ramuan tadi membuat semua saraf tubuh bereaksi menekan, mendorong dan mengeluarkan lendir kotor yang terinfeksi penyakit, mengandung racun dan kotoran. Lendir akan keluar melalui rongga hidung dan mulut. Sehingga seluruh saluran pernafasan, pencernaan dan peredaran darah akan bersih dan lancar.

Sebenarnya definisi di atas menurut hikmat saya lebih cocok untuk gurah titis / cor, ini terkait dengan metode yang diterapkan dalam penggurahan, iaitu memasukkan ramuan khusus ke dalam hidung dan tempat keluarnya kotoran iaitu rongga hidung dan mulut. Akan tetapi kerana minimumnya referensi yang saya dapatkan, maka definisi tersebut, saya anggap layak sebagai acuan pendefinisian gurah secara umum.

Dengan definisi di atas, maka dapat diambil kesimpulan bahawa gurah secara umum adalah upaya membersihkan dan mengeluarkan lendir yang kotor, beracun dan terinfeksi berbagai kuman penyakit dari dalam tubuh. Adapun keluarnya kotoran, baik yang berupa lendir / mucus maupun lainnya, tergantung dari jenis gurahnya.

 Terapi pengubatan gurah sangat dikenal sejak zaman Rasulullah saw.

Sebagai tradisi turun menurun, pengubatan Gurah ini sudah dikenal sejak zaman Rasulullah saw, lebih dari 1500 tahun yang lalu, bahkan mungkin lebih lama dari itu. Hal ini terbukti sebagai mana disebutkan Imam Abu Daud dalam sunannya bahawa Rasulullah saw. pernah menganjurkan para sahabat serta umatnya untuk melakukan gurah guna mengubati penyakitnya. Ini menunjukan bahawa terapi gurah terbukti mujarab dan berkhasiat.

Dalam pembahasan manfaat dari terapi gurah yang tersebut di atas, sumber lain menyebabkan bahawa gurah juga dapat melarutkan lendir yang menggangu saluran  pernafasan, baik  yang timbul kerana lendir yang lunak, maupun keras, kental dan berminyak. Demikian halnya dengan jemur serta kerak kotoran yang menempel pada lapisan selaput paru-paru bahagian luar dan dalam.
 
Fungsi yang lain adalah melarutkan lemak lunak yang mengganggu sistem kerja ginjal, jantung, paru-paru, dan organ tubuh yang lain. Dan membersihkan kotoran pada kandung kencing sekaligus menghancurkan batu ginjal. Dengan gurah, insya Allah penyakit seperti polip atau bengkak hidung kerana polusi dapat dismbuhkan. Bahkan tekanan darah pun menjadi normal.
 
 
 
Sedikit minyak herba khas dimasukan kedalam telinga (Gurah telinga) untuk menentukan tahap resdung yang dihidapi.
 
 
Penerangan berkenaan gurah dari En Muaz al-fateh

 Kesan daripada gurah dapat mengeluarkan lendir dalam saluran penafasan.

Urutan di point resdung bagi membantu mengeluarkan lendir .
.
 Bantuan memicit hidung untuk mengeluarkan lendir yang cair.

 Kekotoran dalam bentuk mukos yang menyekat sistem penafasan berfungsi.

 Memasukan sedikit herba dan minyak terpilih untuk melegakan sistem penafasan yang tersekat.

 Urutan bagi membantu lendir yang sukar di keluarkan.

 Urutan mata dengan alat urutan bagi melegakan sekitar mata selepas habis terapi dan rawatan gurah.

 Perawat wanita membantu pesakit wanita dalam terapi gurah resdung.

 Herba tertentu dimasukan kedalam hidung untuk mempercepatkan tindak-balas dengan kuman/virus resdung.

 
Ururatan di pipi bagi membantu mengeluarkan lendei yang menyumbat sistem penafasan.
 

4 comments:

  1. Ada jual ubat untuk buat gurah?

    ReplyDelete
  2. GURAH BATAM (Hp. 0856 6830 3029)

    GUN PAKARE buka Praktek Terapi GURAH di Batam sejak Tahun 2002 dengan tujuan untuk melestarikan GURAH tersebut agar tidak punah...dan hanya fokus pada pelayanan TERAPI GURAH TETES HIDUNG, agar dalam pelayanan Terapi GURAH benar-benar bisa optimal, serta... sudah RIBUAN Pasien yang telah ditanganinya... yang datang dari dalam kota, luar kota, luar pulau, bahkan dari manca Negara.
    GURAH adalah...proses pembersihan organ tubuh dari berbagai lendir negatif yang merugikan organ tubuh secara alami...dengan cara meneteskan ramuan Gurah ke dalam hidung.

    GURAH merupakan cara terapi tradisional yang diwariskan oleh para leluhur dari tanah JAWA...dan lebih dikenal khususnya oleh kalangan pertapa (ahli Meditasi), Pesilat, Dalang dan Pesinden sebagai upaya untuk membantu meringankan olah nafas (nafas panjang), suaranya nyaring dan kuat, serta...dimanfaatkan oleh sebagian Guru mengaji untuk menggurah para santrinya agar suaranya bagus dan merdu dalam membaca ayat-ayat suci Al-Quran...yang kemudian belakangan ini sangat marak dikenal dan dilakukan oleh para Penyanyi.

    Selain bermanfaat untuk perawatan suara dan untuk perawatan kesehatan organ tubuh dari berbagai lendir yang bersifat negatif... Ber-GURAH juga sangat bermanfaat untuk membantu meringankan pengobatan berbagai penyakit, diantaranya...Batuk Menahun, Pilek Menahun, Sinusitis, Pusing Menahun, Perokok berat, dll.

    Tetapi hal ini hanya berdasarkan bukti empiris hasil pengalaman praktek yang telah saya lakukan bertahun-tahun sejak Tahun 2002 s/d saat ini.

    Bagi anda yang membutuhkan bantuan jasa Terapi GURAH, BEKAM, URUT URAT SYARAF, SUPRANATURAL/NON MEDIS, RUWAT HATI NURANI, RUWAT RUMAH, RUWAT TOKO/TEMPAT USAHA. silahkan Hubungi GUN PAKARE Ahli Gurah Batam di No Hp. 0856 6830 3029

    ReplyDelete
  3. Alamat y di mna pak saya di Batam apa biasa di pnggil ke rumah

    ReplyDelete