Wednesday, March 16, 2011

KURANG DARAH,KURANG ENERGY,KURANG SELERA MAKAN

Kehidupan dunia diakhiri dengan kehidupan akhirat yang abadan-abadan, setiap yang hidup akan berakhir dengan kematian, setiap  kejadian ada awalnya dan penghujungnya, begitu juga umur kita.

 Bagi berkongsi info, kurang selera makan ada beberapa perkara yang perlu dilihat dari beberapa padangan dan sudut. Bermula denga kurang tenaga, tak kuat, tak larat, dan juga tak kuasa. mungkin ada kaitan dengan masalah limpa, mungkin akibat toksid daripada air, udara (pecemaran), ubat-ubatan kimia yang tidak terkawal. Sebagai satu cadangan boleh kita fikrkan dimana sebelum kejadian Nabi Adam a.s dimana Allah menjadikan dunia ini dengan hutan, pokok termasuk herba-herba untuk manafaat manusia.

Orang dahulu hanya mengambil makanan semulajadi yang asli yang tiada pengawet, perasa tiruan, vitamin tiruan, dan juga pemanis tiruan, akhirnya merosakkan sistem jaringan tubuh dan sistem imun yang ada 
Allah bekalkan. Bagi mengembalikan tenaga maka tambah darah dengan makanan nabi, iaitu jus kurma campur madu. Insyallah dalam masa 3 jam darah akan kembali bertambah dan badan akan bertenaga dengan cepat.

Bagi menjaga kesihatan anda, harus ikut apa yang di catat oleh Ibnu Sina, dimana madu adalah penyembuh seperti yang dicatat dalam hadis nabi. Sifat madu amat seimbang, yang panas akan diimbangkan dengan sejuk, begitu juga sebaliknya. Bulan puasa orang berlumba-lumba memberi dan memakan kurma, berbuka dengan kurma, begitu juga dengan bersahur. kenapa tidak lain dan tidak bukan kerana ada sumber tenaga yang asli selain ada keberkatan kerana ikut cara nabi.

Pernah terbaca dalam satu artikel dimana bertanya seorang wartawan sukan kepada pelari marathon  antarabangsa negara Kenya, apa rahsia anda mendapat tenaga dengan boleh berlari begitu bertenaga, apa jawab pelari itu " tamar, tamar (Kurma fahaman kita)

No comments:

Post a Comment