Friday, January 14, 2011

Apa itu autisma?

Autistik atau autisma merupakan kecacatan seumur hidup yang berlaku terhadap kanak-kanak sejak kecil lagi. Masalah ini terlalu sukar dihadapi bukan sahaja kanak-kanak itu malah termasuk juga keluarga kanak-kanak itu sendiri malahan masyarakat pun turut terkena tempiasnya. Autisma merupakan masalah komunikasi yang tersekat laku. Maksud tersekat laku ialah kanak-kanak autisma akan menunjukkan tingkah laku yang tidak sesuai dengan peringkat umur mereka malah melakukan pekara diluar jangkaan kita. Contohnya kanak-kanak sebelas tahun akan menunjukkan tingkah laku mengamuk seperti kanak-kanak tiga tahun ataupun kanak-kanak tersebut akan memegang sesuatu permainan dan menguis permainan tersebut sehingga hancur atau rosak.

Simptom-simptom yang dapat di lihat :

1. Perasaan sayang yang keterlaluan kepada objek.
2. Mereka sukar untuk menerima pembelajaran yang biasa di ajar untuk kanak-kanak normal.
3. Tidak berhubungan mata (no eyes contact), dalam komunikasi.
4. Mereka tidak mahukan perbezaan dalam hidup seharian.
5. Tingkah laku mereka kadang kala berbeza, ada individu yang terlalu aktif dan ada yang   sebaliknya.
6. Kerap mengulangi perkataan yang sama berulang kali.
7. Perasaan marah, sedih dan suka yang sukar di kawal. Menangis, marah dan ketawa tanpa sebab.
8. Memutar dan menggoyangkan barang.
9. Tidak dapat mengawal keseimbangan fizikal.
10. Mendengar tetapi berkelakuan seperti orang pekak.
11. Hanya menunjuk dengan jari apa yang dihajati.
12. Tidak takut dan mengenali benda yang berbahaya.
13. Sukar untuk bergaul dan menyesuaikan diri dengan kanak-kanak lain.
14. Tidak suka di peluk atau di dakap.(sentuhan)
15. Lebih gemar bermain dengan permainan yang luar biasa iaitu tidak suka kepada permainan yang kebiasaan kanak-kanak lain main. Contoh berminat kepada plastik.
16. Dapat merasai kesakitan tetapi tidak menunjukkan reaksi sakit.
18. Mendapat gangguan ketika tidur.
19. Perlakuan yang bongkok.

Kanak-kanak Autisma Yang Sukar Menerima Pembelajaran

Kanak-kanak Autisma tidak akan mendengar apa yang anda ajarkan, malah mereka lebih banyak mendatangkan masalah kepada anda. Kanak-kanak Autisma tidak akan mendengar apa yang anda cakap dan tidak melihat apa yang anda ajarkan. Jadi inilah yang menjadi masalah untuk mengajar kanak-kanak Autisma ini.

Kami boleh memberi nasihat atau pandangan sepanjang rawatan diberikan, iaitu bagaimana untuk mendidik kanak-kanak Autisma tersebut. Ini kerana setiap kes kanak-kanak Autisma adalah berbeza dari segi penjagaan dan rawatannya.

Diet Untuk Penghidap Autisma:

Kanak-kanak Autisma ini sebenarnya sangat sensitif dan peka terhadap permakanan. Melalui penyelidikan kami, telah membuktikan banyak kesan yang sama yang dialami oleh kanak-kanak Autisma jenis ini.
Biasanya kanak-kanak ini bertindak paling cepat terhadap pelbagai jenis makanan. Keadaan ini berbeza mengikut setiap kanak-kanak Autisma tersebut. Oleh itu anda perlu membuat pemeriksaan dan menjalani sesi kaunseling terhadap kanak-kanak terbabit. Kemudian kami akan menjalankan rawatan intensif neuro akupunktur,kiropraktik dan ubatan herba ”brain powder” kepada kanak-kanak itu. Kami juga akan memberi nasihat apa yang perlu terutama garis panduan tentang pemakanan mereka.

Diet ini boleh berubah mengikut kemajuan dan reaksi kanak-kanak Autism itu sendiri. 

Pengalaman dari perkara tersebut bahawa kanak-kanak yang terlibat besar kemungkinan kerana terlalu lama mendapat rawatan di hospital, terlalu banyak suntikan vaksin. Lantaran kerana terlalu banyak mecury (raksa)
menyebabkan ada diantaranya tidak dapat mengeluarkan kefahaman apa yang dipelajari di sekolah. Pengalaman kepada kanak-kanak ini tidak dapat menjawab soalan awalan semasa berada didalam darjah.,bukan kerana tidak belajar tetapi masalah autism. Pada peringkat lain sehingga disuruh mengambil barang seperti beg didalam bilik mereka tidak jumpa sekiranya arahan secara am, tetapi jika diarah detail seperti ambil beg di sudut kanan katil berwarna biru.  Kanak-kanak ini boleh melakukan dan menjumpai beg tersebut. 

Kanak-kanak ini tidak suka berkawan dengan rakan sebaya, mereka suka berkawan dengan rakan yang lebih rendah umur daripada mereka atau pun yang lebih umur dari mereka. Tidak suka keluar rumah, kadang-kadang kanak-kanak autism ini cederung kepada peralatan elektronik, terutama alat yang ada paparan lcd. seperti kalkulatar, komputer, game dan sebaginya.

Pendekkan cerita dalam HPA kita mencadangkan kanak-kanak ini di beri Deep cleansing 2x1 dan Omega 3 soft gel 3x3  selama 6 bulan. Satu kes berlaku kepada anak seorang doktor di Indonesia. Cadangan seperti ini telah menyembuhkan anaknya dengan izin Allah dalam tempoh tersebut.

No comments:

Post a Comment