Thursday, January 6, 2011

KURSUS ASAS REFLEKSOLOGI (SAMBUNGAN)

ORGAN-ORGAN PENTING

  • OTAK KECIL/SEREBLUM- Berada di belakang kepada berfungsi untuk mengkordinasi otot dan menjaga keseimbangan.
  • KELENJAR DIBAWAH OTAK - Pituitari, mengatur tugas kelenjar tiroid, mengatur sel dan kelenjar produksi, mengatur pertumbuhan tubuh manusia.
  • KELENJAR TIROID - Lokasi di tenggorok, berbentuk seperti kupu-kupu. Tugas utama mengawal metabolisme.
  • KELENJAR PARATIROID - Berada di sisi kelenjar tiroid. Tugasnya mengantur metabolisme, zat kapur dan mengendalikan jumlah zat kapur yang telah ada dalam darah dan tulang.
  • KELENJAR PANKREAS - Letaknya antara perut dan tulang punggung. Meneutralkan asam dan perut yang masuk ke dalam usus 12 jari. Mengeluarkan 3 jenis enzim pencernaan supaya makanan dapat dicerna seterusnya diserap ke dalam darah. Menghasilkan glukosa/gula dan menyuling gula dalam darah serTa melemahkan sel-sel gula di dalam tubuh manusia.
  • KELENJAR ADRENAL - Terletak diatas kedua buah pinggang. Fungsinya yang penting adalah menstimulasi penyediaan glukosa dalam hati,menambah gula dalam darah, menaikkan tekanan darah dan menambahkan produksi hormone seksual.
  • KELENJAR GETAH BENING/LIMFA - Plasma yang berprotein kecil. Berkait rapat dengan system peredaran darah. Memberi makanan kepada sel-sel darah dan menerima kekotoran darah. Mengeluarkan zat antibodi untuk melawan kuman dan infeksi didalam tubuh.
  • KELENJAR PROSTATE - Berada dibawah pundi kencing, berfungsi sebagai tabung air mani. Jika kelenjar ini rosak atau bengkak. Maka sesaorang itu mengalami kesukaran untuk kencing, kerana air kencingnya tidak dapat disalurkan dengan betul kerana air kencingnya kembali semula ke pundi kencing dan air kencing itu, boleh mengalir ke buah pinggang yang akan mengakibatkan keracunan dan barah kelamin.
  • SARAF TRIGEMINUS - Saraf otak yang terbesar, berpusat di dahi, berkaitan dengan deria rasa, kelenjar peluh, saraf pancaindera, kulit kepala,wajah lendir mulut, hidung dan gigi.
  • SERABUT SARAF PERUT(SOLAR OR COELIAC PLEXUS) - Terletak di belakang perut, berfungsi mengawal organ-organ dalam rongga perut.
  • LIMPA - Terletak di belakang perut. Memproduksi sel darah putih sebagai tabung darah. Apabila pendarahan berlaku ia akan mengeluarkan darah tambahan.

PENUTUP

Kesimpulannya, seseorang perawat yang mahir, akan menggunakan kemahiran refleksologinya saling berbeza antara setiap pesakit. Ini kerana pesakit yang tidak terlalu kronik, sederhana kronik, kronik dan beberapa situasi lain, cara pengurutan berbeza. Kemahiran akan datang jika perawat aktif dalam perawatan dan sering melakukan diagnos. Saya akan mengajar diagnos muka, dan tapak tangan dalam kursus refleksologi tangan. sekian,

HERBALIS PJ NORHISHAM RABAT (019-299 6727)
KLINIK BEKAM REFLEX
16A, PANGSAPURI MERU EHSAN
PESIARAN HAMZAH ALANG,
MERU, KELANG.
SELANGOR.

SENARAI KURSUS YANG DITAWARKAN

  1. BENGKEL ASAS REFLEKSOLOGI (KAKI).
  2. BENGKEL LANJUTAN REFLEKSOLOGI (KAKI).
  3. BENGKEL DIAGNOSIS TAPAK TANGAN DAN REFLEKSOLOGI TANGAN.
  4. BENGKEL URUT TRADISIONAL (GABUNGAN SWIS DAN THAI MASSAGE).
  5. BENGKEL BEKAM SUNNAH.
  6. BENGKEL URUT TRADISINAL MELAYU (TENAGA BATIN)

No comments:

Post a Comment