Friday, March 2, 2012

Ayat-ayat “Munjiyat”

 
Selain manzil risalah ini mengandungi ayat-ayat “Munjiyat” yang diperolehi  pengalaman Ibnu Sirrin  rahimahullah, untuk melepaskan diri dari kesusahan  dan ayat-ayat penyembuh serta rawatan dari pengalaman Iman Abu Qasim Qusairi. 

Tujuh ayat Al-Quran yang dinamakan sebagai Munjiyat telah dibuktikan dari pengalaman ibnu Sirrin r.a sebagai ayat-ayat penyelamat dari berbagai kesusahan.
 
Surah At-Taubah ayat 51


قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَنَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلْ 
الْمُؤْمِنُونَ  (51)

Katakanlah: Tidak sekali-kali akan menimpa Kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman bertawakal.

 
Surah Yunus ayat 107

 (107)وَانْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ الَّا هُوَ وَانْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurnia-Nya. Allah melimpahkan kurnia-Nya itu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya, dan Dialah yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

 
Surah Hud ayat 6  

 (6)وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الارضِ الا عَلى اللهِ رزْقُهَا وَيَعْلمُ مُسْتَقَرهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُل فِي كتب مُبِينٍ

Dan tiadalah dari makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab yang nyata. 
 
Surah Hud ayat 56  

 (56)   إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ رَبِّي وَرَبِّكُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّيعَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

Kerana sesungguhnya aku bertawakal kepada Allah, Tuhanku dan Tuhanmu! Tiadalah suatu dari makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Dia yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus.
 
Surah Al-Ankabut 60

 (60)وَكَأَيِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Dan (ingatlah) berapa banyak binatang yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada Kamu; dan Dialah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

Surah Al-fathir ayat 2

 (2)مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ

وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ


Apa jua rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia, maka tidak ada sesuatu pun yang dapat menahannya; dan apa jua yang ditahan oleh Allah maka tidak ada sesuatu pun yang dapat melepaskannya sesudah itu. Dan ingatlah, Dialah sahaja yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Surah Az-Zumar ayat 38
 


 
Dan sesungguhnya! jika engkau bertanya kepada mereka: Siapakah yang mencipta langit dan bumi? Sudah tentu mereka akan menjawab: Allah. Katakanlah: Bagaimana fikiran kamu tentang apa yang kamu sembah selain Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan aku sesuatu bahaya, dapatkah mereka menghapuskan bahaya-Nya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmatnya itu? Katakanlah: Cukuplah Allah bagiku; kepada-Nyalah hendaknya berserah orang yang mahu berserah diri.



No comments:

Post a Comment