Friday, November 26, 2010

BEKAM PISAU BEDAH

KURSUS BEKAM PISAU BEDAH

LATIHAN DENGAN MENGGUNAKAN BETIK MUDA.
TUJUAN UNTUK MEMBERI KEMAHIRAN TOREHAN PISAU BEDAH. DIMULAKAN DENGAN KEDALAMAN TOREHAN, JARAK TOREHAN ANTARA TOREHAN. HASIL DAPAT DILIHAT DARIPADA JUMLAH GETAH BETIK YANG KELUAR. SEKIRANYA DALAM TOREHAN MAKA GETAH BETIK KELUAR DENGAN BANYAK, BEGITU JUGA SEBALIKNYA. JARAK TOREHAN DAPAT DILIHAT PADA PERMUKAAN BUAH BETIK.

KEMAHIRAN DAPAT DILIHAT SETELAH 3 BIJI BETIK MUDA DI TOREH.

CARA BEKAM DENGAN PISAU.

1. Beri cadangan kepada pesakit akan kelebihan bekam pisau.

Diantara kelebihan bekam pisau, proses bekam lebih cepat daripada bekam jarum lancet, buat torehan pada point (titik) dan cupping, bersihkan darah dan terus cupping beberapa kali sehingga darah berhenti keluar. Sedangkan dengan menggunakan jarum lancet, proses tusukan jarum lancet akan dilakukan setiap selepas membersihkan darah.

Kadar kolestrol yang dapat dikeluarkan melalaui cara in adalah maksima kalau dibandingkan daripada bekam lancet. Teknik ini digunakan sejak daripada zaman nabi lagi.


SYARAT-SYARAT BEKAM PISAU BEDAH.

1. Pisau yang digunakan mesti tajam, sungguh baik dengan menggunakan pisau bedah yang baru (Steril) satu pesakit satu pisau.
2. Beri kefahaman dan penerangan yang betul dan pesakit setuju untuk dibekam dengan cara ini. 
3. Pembekam dan pesakit berada dalam suasana tenang dan berdoa sebelum memulakan pembekaman. Bekam pada tarikh-tarikh 17,19, dqn 21 bulan islam pada penyakit yang kronik.
4. Setelah tamat proses bekam ini, berikan minum kopi radix atau madu. ambil tekanan darah dan cadangan pengambilan herba dan tarikh ulangan bekam seterusnya. Fahami pantang larang selepas bekam. 
  
PERHATIAN? BAGI SAKIT DIEBETIS KRONIK DILARANG SAMA SEKALI BERBEKAM DENGAN KAEDAH INI. JUGA TITIK BAHAGIAN MUKA.

GAMBAR-GAMBAR PELATIHAN  

 


BEKAM DENGAN PISAU BEDAH DILAKUKAN





No comments:

Post a Comment